یادداشت
گفتگو و گزارش

«آتش به اختیار» و چند ملاحظه 

«آتش به اختیار» و چند ملاحظه 

مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود از عبارت «آتش به اختیار» استفاده کردند که لازم است صاحب‌نظران سیاسی این عبارت را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به گونه‌ای تبیین کنند که جلوی هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این سخن گرفته شود. در این خصوص چند نکته شایان توجه است:

1- روشن است که مقصود مقام معظم رهبری از این سخن این نیست که هر کس در هر موقعیت، بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و بدون رعایت قانون، اخلاق و موازین اسلامی در برابر هر پدیده یا رفتار یا واقعه‌ای که از نگاه او مطلوب نیست، به سلیقه و اختیار خویش و مطابق احساسات و تعصبات افراط‌گرایانه، به طرف مقابل آتش کند و برخورد نماید. «آتش به اختیار» به معنی رفتار خودسرانه، فراقانونی و آنارشیستی نیست.

2- به نظر می‌رسد معظم‌له با طرح چنین عبارتی ضمن اینکه در مقام بیان این مطلب بوده‌اند که هر کس باید به وظیفه شرعی و قانونی خویش آگاهی کامل داشته باشد و بدون اینکه منتظر اظهار نظر رهبری باشد، با رعایت اصول و ضوابط، راساً به‌طور عاقلانه و مدبرانه به وظیفه خود عمل کند و در برابر حوادث و پدیده‌هایی که تضعیف اصول و مبانی فکری و نهادهای قانونی نظام را در پی دارد، به اختیار خود عمل کند.

3- تلویحاً در مقام گلایه از کسانی برآمده‌اند که منتظرند موضع رهبری در رابطه با هر یک از حوادث، پدیده‌ها و جریان‌های ناصواب اعلام شود، آنگاه به وظیفه خود عمل کنند و نیز گلایه از کسانی است که برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی خویش، مواضع خیرخواهانه رهبری را مستمسک قرار داده و از سخنان ایشان استفاده ابزاری می‌کنند و با این اقدام خود، منزلت و جایگاه رهبری را در عمل تضعیف کرده و موجبات تخریب شخصیت وی را فراهم می آورند.

منبع:همدلی

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها